Lihaskrampit

Lihaskramppi (=lihaskouristus, suonenveto) voi ilmaantua samantapaisissa olosuhteissa kuin lihasrevähdyskin, eli fyysisessä ponnistuksessa. Lisäksi lihaskramppeja voi ilmaantua väsyneeseen lihakseen rasituksen aikana tai sen jälkeen, levossa tai yöllä. Runsas hikoilu ja kuumassa työskentely altistavat lihaskouristukselle nestetasapainon vaihtelun seurauksena. Lihaskouristus aiheuttaa eriasteista kipua, ja lihaksen käyttäminen tuntuu kivuliaalta. Lihaksessa on tunnettavissa aristava alue, mutta kuopan sijasta pikemminkin supistunut kova lihas. Kouristusta ei aina ole helppo erottaa lihasrevähdyksestä. Tärkeää on muistaa, että kramppi on repeämän äiti!

Lihaskrampin hoitona on krampin aiheuttaneen liikkeen lopettaminen, kevyt hieronta ja lihaksen varovainen venyttäminen. Liian voimakas venytys voi aiheuttaa lihaksen repeämisen. Lihaskrampin voi saada laukeamaan myös laittamalla vastavaikuttaja lihasryhmä töihin. Jos esimerkiksi pohje (nilkan ojentaja) kramppaa, ”käskytä” säären etupuolen lihaksia vetämään nilkkaa koukkuun (nilkan koukistajat). Molemmat lihasryhmät eivät voi toimia yhtä aikaa, ja kun päävaikuttaja (agonisti) lihas toimii, on vastavaikuttajan (antagonisti) pakko rentoutua. Hienompi nimi tälle fysiologiselle tapahtumalle on resiprokaalinen inhibitio.

Pohkeen kramppi

 

 

 

 

 

 

 

Jos kramppi ei laukea kotikonstein, on aina syytä epäillä revähdystä ja hoitaa mieluummin vakavampana vammana (katso lihasrevähdys)

Lihasten lämmittely ja venyttelyt ovat tärkeitä lihahuoltotoimenpiteitä, kun halutaan ennaltaehkäistä lihasvammoja. Myös nestetasapainosta huolehtiminen ”tankkaamalla” ennen liikuntasuoritusta on tärkeä muistaa. Jotkut suosivat magnesiumin lisäämistä ruokavalioonsa, mutta sen hyödystä ei ole tieteellistä näyttöä.

Jos haluat henkilökohtaisen arvion lihastesi kunnosta, voit tilata ajan fysioterapeuttiseen arvioon MediAskeleen vastaanotolle. MediAskeleen fysioterapeutti tekee tutkimuksen, jossa selviää mahdolliset lihaskireydet ja lihasheikkoudet. Tutkimuksen pohjalta fysioterapeutti antaa yksilöllisiä neuvoja lihashuoltoon. Ajanvaraus onnistuu numerosta 050-5855025 tai sähköpostitse info@mediaskel.fi